Orķestris ir spoža dzintara lāse, kas no Liepājas atmirdz pasaulē. / Valsts prezidents Raimonds Vējonis /

Vīnes klasika un etniskā Japāna

Sestdien, 10.martā 26.Liepājas Starptautiskā zvaigžņu festivāla programmu krāšņos ciemiņi no Lietuvas – Klaipēdas kamerorķestris ar austriešu vijolnieku Franku Eriku Štadleru un japāņu tautas instrumenta sjo meistari Tomoko Kibu, piedāvājot klausītājiem košu un daudzveidīgu programmu.

Austriešu komponista Mihaela Haidna skaņdarbi bieži vien palikuši daudz slavenākā vecākā brāļa Jozefa ēnā. Nebūdams tik slavens kā brālis, viņš mūža lielāko daļu nodzīvoja Zalcburgā, kur strādāja par koncertmeistaru un pedagogu, starp daudzajiem skolniekiem bija arī Karls Marija fon Vēbers. Tur Mihaels iepazinās ar Volfgangu Amadeju Mocartu, kurš atzinīgi izteicās par Haidna jaunākā sacerējumiem. Liepājā skanēs viņa vijolkoncerts solmažorā.

Vīnes klasikas tēmu koncertā turpinās Ludviga van Bēthovena Stīgu kvartets faminorā nr. 11, op.95 – skaņdarbs, kurā jau skaidri iezīmējas komponista vēlākie radošie eksperimenti.

Jaunus atklājumus sola Tošio Hosokavas kompozīcija Ainava nr. 5 sjo un stīgu kvartetam, kurā japāņu tautas pūšaminstrumentu spēlēs Tomoka Kiba. Sjo Japānā ienāca no Ķīnas mūsu ēras 8.gadsimtā. Tam ir 17 stabules, bet skaņa rodas, mūziķim gan ieelpojot, gan izelpojot, tādejādi veidojot ilgstošu nepārtrauktu skanējumu. Sjo ir viens no trim galvenajiem koka pūšaminstrumentiem, kas izmantoti Japānas imperatora galma mūzikā. Tā skanējums tiek dēvēts par fēniksa balss saucienu.

Jaunumi

Vīnes klasika un etniskā Japāna