Orķestris ir spoža dzintara lāse, kas no Liepājas atmirdz pasaulē. / Valsts prezidents Raimonds Vējonis /

ODRADEK RECORDS ieraksti ar Pinu Napolitano

Jūnijā koncertzālē „Lielais dzintars” Liepājas Simfoniskais orķestris sadarbosies ar itāļu pianisti Pinu Napolitano, lai ierakstu namam ODRADEK RECORDS ieskaņotu Arnolda Šēnberga, Ernsta Kršeneka un Bēlas Bartoka mūziku, ko CD formātā plānots izdot vēl šogad.

„ODRADEK RECORDS ir amerikāņu ierakstu kompānija, kas pagājušo gadu izdeva mūsu albumu „Kurland Sounds” ar latviešu komponistu mūziku,” stāsta Liepājas Simfoniskā orķestra mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents Atvars Lakstīgala, „Šoreiz ODRADEK RECORDS mūs aicināja strādāt pie 20.gadsimta mūzikas ierakstiem un sadarboties ar izcilo itāļu pianisti Pinu Napolitano.”

Pina Napolitano slavas zenītā nonāca 2012.gadā, kad tika izdots viņas pirmais CD ieraksts ar visiem Arnolda Šēnberga klaviermūzikas darbiem, par ko viņa izpelnījās izcilas atsauksmes pasaules mūzikas kritiķu vidū. Lielus panākumus pianiste ir sasniegusi, atskaņojot arī Lista, Ravēla un Bartoka mūziku.

Kopā ar itāļu pianisti orķestris ierakstīs Arnolda Šēnberga Koncertu klavierēm un orķestrim op.42 un ungāru komponista Bēlas Bartoka Trešo klavierkoncertu.

Aptuveni 25 minūtes ilgstošais austriešu komponista Arnolda Šēnberga (viņš – ne vien 20.gs. viens no ietekmīgākajiem komponistiem, bet arī atzīts gleznotājs) Klavierkoncerts sarakstīts 1942.gadā. Šis ir viens no komponista vēlīnajiem darbiem, kas komponēts Amerikā, kur viņš savas ebreju izcelsmes dēļ bija spiests pārcelties uz dzīvi. Darba manuskriptā pirms katras koncerta daļas ir piezīmes, kas norāda uz autobiogrāfisku saikni starp darbu un tā autoru, un vispār bēgļiem kopumā – „Dzīve bija tik viegla”, „Pēkšņi izcēlās naids”, „Tika radīta nāves situācija” un „Bet dzīve turpinās” ("Life was so easy", "Suddenly hatred broke out", "A grave situation was created", and "But life goes on"), katra no tām sasaucās ar attiecīgu muzikālo izteiksmi. Šēnbergs šīs piezīmes publicētajā gala versijā gan nolēma neiekļaut.

Vēl viena no nozīmīgākajiem 20.gs. komponistiem – Bēlas Bartoka Trešais klavierkoncerts sarakstīts 1945.gadā komponista pēdējos dzīves mēnešos kā pārsteigums sievai dzimšanas dienā. Šis ir viens no darbiem, ko komponists sarakstīja pēc tam, kad II pasaules kara sākumā bija aizbraucis no Ungārijas. Trešais klavierkoncerts ir šķietami gaišs, gaisīgs, gandrīz neoklasicistisks, jo īpaši, ja salīdzina ar Bartoka agrīnajiem darbiem.

CD ierakstā tiks iekļauti vēl divi skaņdarbi. Viens no tiem Šēnberga opuss nr.34 – pavadījums kādai mēmās kinofilmas ainai, kas komponistam tika pasūtināta 1929.gadā. Tā kā viņš nebija no tiem, kas pakļaujas kādam konkrētam režisoram, norādījumus vērā viņš neņēma un koncentrējās vienīgi uz atslēgas vārdiem – „draudošas briesmas, bailes, katastrofa.” Rezultātā šī mūzika nederēja sākonējai iecerei, un filma, ko šī mūzika pavada, eksistē vien Šēnberga paša iedomu pasaulē. Darbs ir paredzēts kamerorķestra sastāvam un ilgst aptuveni 9 minūtes. Skaņdarbs tika pirmatskaņots Berlīnē 1930.gadā, bet Amerikas pirmatskaņojumu tas piedzīvoja Holivudā 1933.gadā.

Otrs ir čehu izcelsmes austriešu, vēlāk amerikāņu komponista Ernsta Kršeneka 9 minūtes īsā „Simfoniskā elēģija” stīgu orķestrim, kas sarakstīta 1946.gadā komponista Antona Vēberna piemiņai.

Šēnberga Klavierkoncerts Liepājas Simfoniskā orķestra un Pinas Napolitano izpildījumā 11.jūnijā dzīvajā izpildījumā skanēs Rundāles pilī. Vairāk informācijas www.koncertirundale.lv

Jaunumi